Category Archives: Resipi

Tapai Pulut Daun Getah

Ermmm.

Tapai pulut ni amat sinonim dengan Hari Raya. Jika di sebelah Pantai Timur, tapai pasti menjadi salah satu hidangan wajib. Actually, tapai pulut ni adalah salah satu makanan tradisi turun-temurun. Rakan karibnya ialah ketupat daun palas. Pelbagai jenis daun boleh digunakan untuk membungkus tapai pulut ni. Daun pisang, daun rambai, daun jambu air, daun keladi, daun koko dan daun getah.

Tetapi bungkusan yang paling unik bagi aku adalah daun getah kerana ianya mempunyai 3 helai daun pada setiap tangkai. Jadi ada 3 biji tapai lah untuk setiap tangkai.

tapai pulut daun getah Tapai Pulut Daun Getah

Tapai pulut daun getah 3 serangkai

Rasa tapai pulut ni sangat manis walaupun tidak dicampur dengan gula semasa proses membuatnya.
Banyak pantang larang yang mesti diikuti untuk mendapatkan rasa tapai yang terbaik. Continue reading (1801)

Sedapnya Ketupat Sotong

Salam Semua,

Tentu kalian pernah dengar tentang sejenis makanan yang dipanggil ketupat sotong kan? Bahkan mesti ramai juga antara kalian tertanya-tertanya apa itu ketupat sotong? Tidak pernah dengar pun nama ketupat ni? Dan pasti juga ada antara kalian pernah makan ketupat sotong ini tetapi sudah lama dulu. Masa kecil-kecil dulu. Mak yang masakkan ataupun jiran sebelah rumah yang berikan. Mungkin juga ada antara kalian baru sahaja makan petang semalam ataupun pada 2 minggu lepas. Isteri kalian yang buatkan ataupun tunang dan bakal tunang yang sediakan. Bagi mereka yang kenal dan pernah makan ketupat sotong ni pasti mempunyai cerita yang tersendiri samada suka ataupun duka. Continue reading (916)

Resepi BBQ Ayam-Terbaik dari ladang

BBQ Ayam1 Resepi BBQ Ayam Terbaik dari ladang

BBQ AYAM

Resepi untuk menyediakan ramuan BBQ Ayam adalah seperti di bawah:

Bahan-bahannya adalah:

1.Bawang putih

2.Bawang merah

3.Bawang besar

4.Halia

5.Serai

6.Sos tiram

7.Madu

8.Jintan manis

9.Jintan putih

10.Kunyit

11.Garam

12.Perasa makanan (ajinomoto)

13.Ayam (potong mengikut saiz yang bersesuaian)

 

Cara-cara penyediaannya:

1)Masukkan kesemua bahan-bahan (#1 ~ #5) ke dalam blender dan kisarkannya sehingga semuanya hancur.

2)Tuangkan bahan yang sudah dikisar tadi ke dalam bekas yang sudah terisi ketulan ayam yang sudah dipotong.

3)Masukkan pula kesemua bahan-bahan (#6 ~ #12) ke dalam bekas tadi dan gaulkan sehingga semuanya sebati.

4)Perapkan ayam tadi selama beberapa jam (paling kurang 4 jam).Lagi lama perap lagi sedap.

5)Lepas tu, bolehlah bakar ayam-ayam tadi kemudian makan bersama-sama kengkawan,teteman,aweks-aweks,bekas tunang dan ahli keluarga.

Selamat mencuba!

(513)

Saya Suka Pulut Durian

Durian Saya Suka Pulut Durian

Durian adalah Raja kepada segala buah.Kenapa dia adalah Raja?Siapa yang menabalkannya menjadi Raja?Rasanya persoalan itu tidak perlu untuk dijawab.Apa yang paling penting adalah kenikmatan semasa makan buah itu.

Ada orang sungguh alergik dengan baunya yang sungguh harum itu.Apatah lagi untuk memakannya.Apa-apa pun buah durian memang menjadi kegemaran rakyat Malaysia.Kehadiran musim buah ini amat dinanti-nantikan oleh penggemar dan peniaga. Continue reading (489)

Sarapan Pagi Esok-Laksam

Laksamku Sarapan Pagi Esok Laksam

Semasa dalam perjalanan balik daripada kerja petang tadi,*XYL saya beritahu yang Danial (anak sulung kami) teringin nak makan laksam.Jadi,sebelum sampai rumah,singgahlah kejap kat kedai runcit beli barang-barang untuk buat laksam.
Gambar di atas tu adalah laksam yang baru saja siap dikukus.Saya selaku pengukus laksam,manakala xyl saya telah menyediakan kuah untuk laksam ni.

laksamku2 Sarapan Pagi Esok Laksam

Inilah rupa laksam yang sudah siap dihidangkan dan sedia untuk dimakan.Memang sedap dan menyelerakan.Laksam ni memang favorite saya sekeluarga.XYL saya memang selalu buat laksam ni.Jika di sebelah pantai timur,laksam memang cukup popular.Sama seperti nasi dagang,nasi kerabu dan sebagainya.Menjadi juadah untuk sarapan pagi.

Di sini saya kongsikan resepi laksam yang menjadi resepi turun-temurun daripada keluarga XYL saya.

  
Isi Laksam:
Tepung beras dibancuh dengan air.Kemudian dikukus.
 
Kuah:
Ikan selayang direbus (yang disyorkanlah…kalau takde,ikan lain pun boleh)
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Kelapa (santan)
 
Ulam:
Daun Kesum
Timun
Kobis
(apa-apa ulam pun boleh mengikut selera masing-masing)

*XYL- apa benda ni? Sila baca DI SINI. (243)